11 maart 2021 
2 min. leestijd

Misbruik de kracht van de OTA!

Misbruik de kracht van de OTA.

Eerst zaaien om te groeien! Ga er maar aan staan.  Je bent eigenaar van een kleinschalig hotel met een restaurant en misschien ook nog wel zalen. Ja, ga er maar aan staan. Hoge kosten, kleine marges en overal verstand van moeten hebben.

Waar veel ondernemers de luxe hebben om aan het einde van de dag het licht uit te doen en naar huis te gaan, staat de kleine hotelier op voor dag en dauw en staat hij/zij 24/7 met een grote glimlacht de hartstochtelijke gastheer/vrouw te zijn. En dan heb ik het niet over degene die in loondienst zijn bij een of andere grote keten die de hele dag druk zijn met politiek en rapporten produceren en uiteindelijk wel op tijd naar huis gaan. Nee, het gaat hier om de hotelier die zijn eigen winkel draaiend moet houden en overal verstand van moet hebben.

Arbeidsrecht, techniek, vergunningen, ARBO, Buma, PMS, brandweer voorschriften, HACCP, BHV, Reprorecht, om nog maar te zwijgen van Revenue Management,  SEO, Conversie en zo kan ik nog wel even doorgaan. En, operationeel altijd inzetbaar want bij ziekte van een medewerker, dienen ze natuurlijk direct bij te springen. Deze unieke vakbroeders zijn altijd goed op de hoogte! Toch?

De onafhankelijke hotelier heeft overal verstand van!

Of toch niet?….Ik kan mij de dag nog herinneren. Ik was werkzaam in een hotel en in de hotelbar stond zo’n enorm grijs beeldscherm waarmee gasten eventueel mee zouden kunnen internetten. Omdat niemand van ons zelf het fenomeen “Internet” al had mogen ervaren, ging een collega dat wel even uitleggen. Met meerdere collegae stonden wij rond dat bakbeest om live mee te maken wat  “internet” nu eigen was. Na wat piepen en knarsen werd het eerste beeld geladen. Toch wat teleurgesteld en niet helemaal begrepen waar al die ophef nu voor nodig was, waren wij ineens helemaal bij de tijd. Onbewust van wat we eigenlijk gezien hadden, hebben we dit allemaal thuis toch wel verteld. “Schat, vandaag heb ik Internet gezien”! Waarbij menig onnozele blik je respons was.

Onbewust van het feit dat dit fenomeen ook de hotelwereld zou gaan veranderen. Ik hoor de toenmalige Marketing Goeroe nog zeggen: “Ach, reserveringen via dat Internet zal zo’n vaart wel niet gaan lopen, dit waait wel weer over”.  Kom, we drukken nog een flyer met een special!

Misbruik de kracht van de OTA.

In die tijd waren de tarieven totaal niet transparant en de hotels afhankelijk van de goede relaties van bedrijven en intermediairs heeft Internet en de komst van OTA de hotelwereld nogal wakker geschud. Menig hotel klaagt nu steen en been over de afhankelijkheid en hun commissies maar hebben tegelijkertijd vooral liggen pitten waardoor andere partijen heel groot en dominant konden worden.

De doorsnee dagelijkse hoteloperatie is in de afgelopen jaren eigenlijk niet zoveel veranderd maar hoe we nu gasten werven des te meer. Ik loop in mijn adviserende rol vaak hoteleigenaren tegen het lijf die jaren geleden geïnvesteerd hebben in een website die meer lijkt op een digitale brochure in plaats van een Revenue Generating Machine. Ik kom zelfs hotels tegen waarbij de jaarbezetting niet boven de 50% komt en waar men tegelijkertijd niet met OTA’s wil werken vanwege de commissies!

Noem het bijzonder, maar het bestaat. Het kost mij dan ook vaak niet veel moeite hen te overtuigen welke enorme kansen liggen. Rijp fruit wat zo voor het oprapen ligt om strategisch samen te werken met de OTA en door het inzetten van slimme aanpassingen via je eigen website (SEO strategie) meer directe commissievrije reserveringen te krijgen. Omarm daarom de OTA en maak misbruik van hun kracht. Zet ze strategisch in denk vooral goed na over je prijsstrategie. Er is een wereld te winnen.

Gratis tips.

Maak gebruik van mijn gratis tips op mijn website maar ook via Instagram geeft ik wekelijks gratis tips. Doe er je voordeel mee en ervaar direct waar het laaghangend fruit hangt. Het enige wat men hoeft te doen is plukken. En anders, neem contact met me op want kom graag helpen om te oogsten.

Ik zou het leuk vinden om te weten wat je van mijn blog vindt. Je kunt je reactie hieronder kwijt en delen mag natuurlijk!

Robert

HotelRevPar.nl

Over de schrijver
Robert van Vliet is een commerciële hotelier die vanuit hotelrevpar.nl onafhankelijke hotels adviseert. Daarnaast mede-eigenaar van 2 hotels in Eindhoven.
Reactie plaatsen