18 maart 2021 

Haal jij voldoende business uit je hotel website?

Haal jij voldoende business uit je hotel website?

Haal jij voldoende business uit je hotel website? Tijdens mijn gespreken met hoteliers vertellen ze gepassioneerd wat hun hotel nu zo bijzonder maakt. Dit enthousiasme resulteert maar al te vaak in een website waar men zoveel mogelijk informatie in stopt. Op zich is dat geen probleem maar het ontbreekt te vaak aan structuur waardoor de bezoeker op je website al vrij snel weg klikt vanwege te veel keus en het rommelige karakter. Om nog maar te zwijgen over het boekingsproces.

Jouw potentiële gast wilt een herkenbare website met structuur waardoor je direct vertrouwen creëert. De kans dat deze bezoeker daadwerkelijk een gast gaat worden, wordt hierdoor direct vergroot. Maar ja, dan staat die mooi gestructureerde website klaar en eindelijk live!! Prachtige foto`s en creatieve teksten. En dan maar wachten……

Kant en klare templates!

Je zult al vrij snel merken dat er een essentiële stap in het gehele proces ontbreekt. Hoe krijg je daadwerkelijk bezoekers naar je mooie website. Laatst had ik een afspraak met een bedrijf die kant en klare websites zgn. templates voor de hotellerie aanbied. Mooie verkooppraatjes en qua look & feel op zich ook een prima site. Maar teksten moest de hotelier zelf maar aanleveren. Ik kreeg een soort van medelijden met al die hoteliers de hierin getrapt zijn en elke maand veel te veel aan deze partij betaalt. Deze hoteliers denken in zee te gaan met een professioneel bedrijf en dat de business nu vanzelf gaat komen. O ja, als ze een boekings-engine op hun site wilde, lijkt me nogal belangrijk, dan kwam daar nog een maandelijkse fee bij. Zie een website als een leeg huis en met SEO richt je het in.

SEO opent de deur naar je website.

Goed, je site staat dus live. Gefeliciteerd. Nu nog bezoekers! Iedereen spreekt over Online Marketing of SEO alsof het iets wetenschappelijks is en daardoor ingewikkeld en eng. Al snel is dit zo`n taak die je onderop je stapel legt en daar wekenlang niet naar omkijkt. Daarom besteden veel hotels dit uit. Dat vind ik natuurlijk prima maar het hoeft niet. Je kunt zelf ook veel. Pak het stapsgewijs aan en… niet alles hoeft.

Om in Google gevonden te worden, moet je een aantal specifieke zoekwoorden in je tekst gebruiken. Neem hier de tijd voor en wees creatief. Nu is het gebruik van enkel Zoekwoorden inmiddels wel aan het veranderen naar Zoekzinnen. M.a.w., vragen dus. Tegenwoordig stellen we Google gewoon vragen en weet deze ze razendsnel te beantwoorden.  I.p.v. bijvoorbeeld de woorden “hotel” en “Rotterdam” zou je in je tekst antwoord kunnen geven aan een denkbeeldige vraag die een potentiële gast aan Google zou stellen. “zit er een boutique hotel in het centrum van Rotterdam”?  In je Titel,  Metabeschrijving en website tekst zou je dus kunnen overwegen om hier antwoord op te geven. Bijvoorbeeld: “Hotel de Kuip, het enige Boutique hotel in het centrum van Rotterdam”. Wees hier creatief in maar houd het leesbaar. Je schrijft voor je potentiële gast, niet voor Google.

Destinatie Marketing.

Destinatie Marketing is gratis en een mooie kans om je te onderscheiden t.o.v. de Compset. Wijd een volledige pagina aan wat er in de directe omgeving te doen is. Promoot de high-lights en Events in de stad of regio en zet er een link bij naar de betreffende site waar je over schrijft. Dit noemen we ‘Uitgaand Links” en Google waardeert dit enorm. Nadat je dit gedaan hebt, zou het geweldig zijn indien deze bedrijven ook jouw hotel opnemen op hun site. Je zult zien dat je hierdoor veel hoger in de zoekresultaten scoort.

Claim je hotel.

Claim je hotel bij Google. Eén op de drie zoekresultaten is lokaal georiënteerd en de groei van deze ontwikkeling is vanwege de smartphone spectaculair. Stel je voor dat je in Alkmaar bent en je zoekt een restaurant. Dan stel je deze vraag aan Google en krijg je direct de dichtbij zijnde restaurants. Dat kan dus ook jouw hotel zijn. Hiervoor moet je echter wel jouw bedrijf claimen bij Google Mijn Bedrijf. De informatie die je hierin opgeeft verschijnt in Google Search & Google Maps.

Investeer in de creatie van organisch verkeer.

Google Ad-Words. (SEA) Natuurlijk kun je hier gebruik van maken maar is kostbaar. Zeker met het woord “Hotel” is de concurrentie groot en zijn de kosten/resultaat nauwelijks te overzien. Let wel, ook de OTA`s hebben iets met dit woord en hebben diepe zakken! En zodra je hier mee stopt, verdwijnt de flow naar je website. Investeer dus in SEO voor Organische Bezoekers. Kost enkel tijd maar is verder gratis en je creëert daarmee een constante aanwas van nieuwe bezoekers want van SEA wordt enkel Google wijzer!

Maar, je wilt natuurlijk niet enkel het bezoekersaantal verhogen maar zeker ook de conversie. Ik ben van mening dat je minimaal 20% van jouw hotelgasten via je eigen kanalen binnen moet krijgen. Zit je daar onder, dan valt er nog wat te winnen. In een volgende blog zal ik daar verder op ingaan zodat ook jij voldoende business haalt uit jouw hotel website?

Succes en indien je het nog steeds lastig vindt, ik ga graag met je in gesprek. Jij neemt de koffie voor je rekening en ik het eerste gesprek. Lijkt me een goede deal.

Ik zou het leuk vinden om te weten wat je van mijn blog vindt. Je kunt je reactie hieronder kwijt en delen mag natuurlijk!

Robert van Vliet

robert@hotelrevpar.nl

Over de schrijver
Robert van Vliet is een commerciële hotelier die vanuit hotelrevpar.nl onafhankelijke hotels adviseert. Daarnaast mede-eigenaar van 2 hotels in Eindhoven.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down